מה גורם לפריצת דיסק?

מה גורם לפריצת דיסק? פריצת דיסק היא לרוב תוצאה של תהליך אטי וטבעי שקשור בתהליכי הזדקנות ושחיקה, תהליך שנקרא גם “התנוונות דיסק”.

כאשר אנו מזדקנים, הדיסקים הבין-חולייתיים שלנו מאבדים קצת מתוכנם המימי (הדבר גם גורם לנו לאבד מגובהנו), איבוד זה פוגע בגמישות הדיסקים ולכן הם נעשים פגיעים יותר לקריעה או פריצה בעקבות כל מאמץ קטן.

רוב האנשים לא מסוגלים לשים את האצבע על מה בדיוק גרם לפריצת הדיסק שלהם.  לעתים, יהיה זה בגלל שבחרנו (בלי משים) להשתמש בשרירי הגב, רגליים או ירכיים במקום בשרירי הגב בהרמת משאות כבדים. גורם נוסף יכול להיות הרמה תוך פיתול הגב, או, במקרה קיצוני, הדבר יכול להיגרם בעקבות פגיעה ישירה, נפילה או מכה בגב.

מה הם גורמי הסיכון?

משקל-משקל עודף מוסיף לחץ על החוליות והדיסקים, במיוחד בגב התחתון.

עיסוק-אנשים עם עבודות פיזיות נמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות גב, הרבה חוזרת ונשנת, דחיפות, משיכות וכדומה, מעודדים פריצות דיסק.

גנטיקה-ישנם אנשים שנולדים עם נטייה גנטית לפריצות דיסק.

איך פיזיותרפיסט יכול לעזור? מטרת הפיזיותרפיסט היא להשיב אותנו, המטופלים, לתפקוד מלא ביומיום. הפיזיותרפיסט יבנה לנו תוכנית המבוססת על ממצאי הערכה שעשה לנו וכן על שאיפותינו העתידיות.

התוכנית שיבנה תכלול בין היתר-

  • תרגילים הכוללים תנועות ספציפיות כדי להקל על לחץ עצבי וכאב בגב.
  • תרגילי מתיחות וגמישות כדי לשפר תנועה במפרקים ובשרירי עמוד השדרה, ידיים ורגליים. שיפור זה הוא המפתח להקלה על הכאב.
  • תרגילים מחזקים-שרירי גו חזקים מספקים תמיכה למפרקי החוליות.
  • תרגילים אירוביים-הוכחו כיעילים בהקלת כאב, מקדמים משקל גוף תקין. משפירים סיבולת כללית ויכולת תנועתית, שניהם קריטיים לטיפול בפריצת דיסק.

האם ישנה דרך להפחית סיכון לפריצות דיסק? כפי שציינו, פריצת דיסק יכולה להיות תוצאה של תהליך ההזדקנות הטבעי, אך ישנם שינויים קלים בסיגנון החיים שיכולים להפחית את הסיכון הכללי:

  • שמירה על משקל גוף תקין יכולה להפחית לחץ כללי על עמוד השדרה.
  • יציבה נכונה-שיפור היציבה יכול לתרום לבריאות עמוד השדרה.
  • שימוש במכניקות גוף נכונות-שינוי האופן בו אנו מצבעים פעולות, במיוחד אלו שאנו מבצעים לעתים תכופות, יכול להפחית את הסיכון לפריצת דיסק. אם אינכם בטוחים איזה שינוי יש לעשות, מומלץ להיוועץ בפיזיותרפיסט שלכם, באמצעות ניסיונו והכשרתו הוא יוכל לבצע הערכה לעיסוקכם ולהציע דרכים להפחתת סיכון הפגיעה.
  • נכתב בחסות פיזיותרפיה בבית, אין לראות במידע המובא במאמר תחליף לייעוץ מקצועי.